Hij is een van de weinige beeldende kunstenaars die zijn eigen beelden giet. In zijn atelier ontwerpt hij zijn beelden die hij volgens de ‘cire perdue’ methode afgiet in brons, en soms ook aluminium.
Hij is een van de weinige beeldende kunstenaars die zijn eigen beelden giet. In zijn atelier ontwerpt hij zijn beelden die hij volgens de ‘cire perdue’ methode afgiet in brons, en soms ook aluminium.
Zijn vrouwenbeelden beleven een erotische vreugde aan hun extreme lichaamsbeheersing, hun soepele overwinning van de zwaartekracht, uitdagend en lenig vertonen ze een virtuositeit die slechts wordt geëvenaard door die van de beeldhouwer.
‘Je realiseert je hoe belangrijk het is dat het gietsel door de kunstenaar zelf is gegoten. Als het beeld is afgemaakt en gepatineerd heeft het zijn eigen handschrift.’
Systematisch worden gebieden als stilering, veranderende vormen en hun afleidingen onderzocht. Successievelijk ontstaat op deze manier een serie beelden.
Een nieuw perspectief ontstond tijdens het werken aan het beeld “Zeemeermin” in Knokke (2001), wat later geplaatst zou gaan worden in de haven van Wemeldinge (Zeeland, 2008). De vorm van de haren van de zeemeermin inspireerde hem tot een aantal verticale beelden zoals “Wave”, “Tornado” en “Magistraal Stralende Zon”.
Mede door zijn schilderijen, waar kleur een belangrijke rol in speelt, ging het element kleur een belangrijke rol spelen in zijn nieuwe beelden.
Lees verder en bekijk direct het werk van Leon.
Lees verder en bekijk direct het werk van Leon.